Membazir itu mahal harganya

Tengahari aku makan kat warung yang menyediakan nasi lemak sedap ya amat. Tapi bukan makan nasi lemak makan nasi putih. Isi di pinggan ialah nasi putih, taugeh dan sambal kerang. Sedap.

Sambil aku makan aku teringat zaman aku kecik dahulu. Pada permulaan 90an ketika kebahagiaan ada di sana. Ketika kebahagiaan masih bertaut di sana. Aku makan di kedai bersama keluarga ku. Aku makan mee goreng yang menjadi idaman aku ketika itu. Memang sedap dan banyak. Tapi aku kan kecil lagi masa tu. Macam mana nak habiskan. Jadi aku biarkan macam tu saja.

Ibu memandang ku dan berkata.

Ibu : Baik kau habiskan mee mu atu...
Aku : Kanyang ku eh.
Ibu : Habiskan. Jangan membazir. Tadi kau jua yang mau.
Aku : Kanyang bah. Payah jua tu mun di paksa makan.
Ibu : Habiskan la. Karang mahal tu di bayar mun inda ko habiskan.
Aku : Mahal tu kan?
Ibu : Awu....

Aku dan adik-adik dengan segera menghabiskan mee goreng itu. Walaupun aku dah kekenyangan. Begitu juga adik-adik ku.

...................................

Sekarang aku sudah tahun 2009 dan aku masih lagi ingat kata-kata yang ibu lafazkan dulu "Karang mahal tu di bayar mun inda ko habiskan". Kata-kata ini memberi semangat untuk ku menghabiskan makanan yang aku pesan walaupun aku kenyang.

*"Karang mahal tu di bayar mun inda ko habiskan" - Nanti mahal kalau nak bayar bila makanan tak dihabiskan.

**Bahasa Labuan

35 comments:

~d!b@~ said...

betulbetulbetul!

membazir amalan setan

huuuuu~

vidadarisakura said...

mun cam miatu ngapa kau inda abiskan durian ari atu?

pasal inda mahal?


bos.pasti kaw atu bahasa labuan saja?
tamak jua.

Dato Paduka Masri said...

kakdiba - hahahahahahahaha..... ingat makan sampai habis... nanti bayar mahal kalau xhabis....

Dato Paduka Masri said...

vida - awu pasal atu murah.... ceh..... maksud ku tu aku di labuan so aku namakan iyanya bahasa labuan la.... dangki...???

vidadarisakura said...

kan diapa dangki?
bahapa?
bukan manang adia jua.
penambirang kaw ani eh.
malas tah ku ingau.

Dato Paduka Masri said...

vida - ceh.......!!!!!

vidadarisakura said...

haha?
emo kaw wang?



ada jua patah tangkuk ni karang.
lalalala

A a D i I ? said...

memula aku rs insaf bace entry ko nih tp lps bace komen ko ngn si vivi, aku terus pening. haha!

vidadarisakura said...

aadil mari tah bekurapak sama..ada bran?



haha

Dato Paduka Masri said...

vida - mun berani.... cuba la....





aadil - hehehehehehe.... ko faham kan....??? xke???



vida - ko pulang yg menjwbkan..... gila ni ko ani... pilak!!!!!!!!!!!1

vidadarisakura said...

ah!malar penambirang.
ingar eh tuan ruma ani.
malas tah ku kemari.
boikot ku tarus tampat sini ani.
jan kaw mangumin tampat ku ar.
awas kaw.

Dato Paduka Masri said...

vida - luak tundun.....!!!!

sharamli said...

mun kitak makan sampai abis..murah ka bayarannya?

Y E R N ain said...

tu bn bhs brunai ka?

Dato Paduka Masri said...

sharamli - antah.... kali jua la....




yernain - labuan.... pya bahasa sdh mix... kedayan and brunei.... so... aku cakap iyanya bahasa labuan....

qishie said...

kulo mboten ngertos.

sampeyan ngomong opo sih?

BudAk hijAu said...

ko ni sah windu mama ko nie...

pi blk labuan cepat!!

patungcendana said...

erk...aku selalu tak habiskan makanan...huhuhu

F A R Y N said...

patutlah tengku slalu abiskan makanan mya...huhuhu

Aie said...

bagus

ini amalam mulia!

niena kierana said...

adeh sandi kau kau sama c vida ni eh.. belawan tutuan pulang kamu sini..hahah.. tp siuk baca.. nasib la mun yang nda merati atu..

au eh masri.. mulih la bah.. rindu luan usulnya.. huhua.. aku pun..tp nda ulah mulih.. nnt ko mulih bawa coklet ah.. hahaha..macam nda merasai makan saja eh..

sutera putih said...

cam ada kt sabah bah lak rasa,,,
huahua...
layannnn,,,,
;p

Monkey D Luffy said...

aha... jgn membazir..

baik pesanan ni

kay said...

kalau makanan mahal,nak tak nak kena habiskan..rugi kalau tak habis..

Liliyuli said...

itu adalah salah satu daripada petua orang dulu dulu..huhuhu

Dato Paduka Masri said...

qishie = indon....





yan - hahahahahahahaha... mmg nak balik pun.....






ma.patung - hahahahahahaha.... ko kena habiskan... nti mhal makanan tu...





faryn - tu la..... hahahahahahhaha...






aie - yes.... jom follow...






nina - awu eh... mcm inda pranah merasa.....






sutera - hahahahahahahahahaha...





monkeydluffy - tu la... bagus kan...






kay - rugi2..... habiskan...





liliyuli - haah... yg amat berguna beb....

aishah_conteng_je said...

kenapakah daku terharu baca kisah ni?

Dato Paduka Masri said...

aishah - ko salu membazir kot... tul tak????

aishah_conteng_je said...

sik ada!
selalu mintak nasi separuh kat abang cafe

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

aku selalu habiskan makan. maknan kwn aku pun aku leh tolong habiskn. membazir btol la klu tak habis. cehh..

owh. mama kau pandai buat donut. aku suka donut. yang biasa2 tu, golek ngn gula. perkhh..mkn panas2 mmg berbaloi, beb!

Dato Paduka Masri said...

aishah - hahahahahaha... ok jgn membazir....




hazerin - hahahahahahaha... hebat... ko mmg hebat... hahahahaha...

ya... mama aku memang hebat buat donat kampung macam tu... bersalut gula panas2... wow..... aku nak mama aku buat nti bila aku blik nti... hahahahahahaha....

A a D i I ? said...

vivi, aku tak reti berkuparak bahasa sabah. bole pengsan aku weh!

oit masri, dah mcm2 bahasa dh dlm komen ko nih. meriah pulak aku bace.. =)

errrr...berkuparak tu mknanya bercakap eh? =)

Namaku Min said...

alamak..saya dah lama tak makan tengah hari..

~d!b@~ said...

dialog vv-masri tu ermm

wat akak teringat satu peristiwa dalam keta kelisa menuju ke *sabah* hehe

panjang lak citernye kang

lalalallalala

Dato Paduka Masri said...

aadil - hahahahahahahahaha.... itu la malaysia namanya.... yes bekurapak stand for becakap...




min - hahahahahahahahahaha... diet kot....





kakdiba - hahahahahaha.... memang la kak... akak teperangkap dalam dimensi masa tu....