HATI

Hati yang di eja dengan huruf besar. Besar mana hati anda semua? Luas mana hati anda?

sigh............

Aku selalu juga menjaga hati orang. Namun orang tidak pernah menjaga hati ku. Aku selalu mengadu dengan diri sediri. Sebelum tidur, semasa makan, semasa mandi sekalipun ketika aku sedang bekerja. Merintih di dalam hati.

.........

Ketika itu umur ku baru mencecah 15 tahun. Aku balik dari melepak bersama sahabat-sahabat yang memang aku panggil sahabat. Ibu ku menangis di kerusi. Adik beradik ku semua diam sepi kecuali adik-adik yang belum mengenali erti kehidupan. Aku bertanyakan pada ibu ku. Ibu terus menangis. Aku tanyakan kepada adik ku yang mengerti keadaan ibu. Adik ku memberitahu segalanya. Baru ibu bersuara.

..........

Sejak dari trajedi itu aku cuba mengadu dengan sepupu-sepupu. Meluahkan apa yang ada di hati. Apa yang tidak mampu ditampung oleh anak remaja seperti aku. Namun tiada respon yang membolehkan hati ini senang. Sejak dari saat itu aku sentiasa mengadu pada hati sendiri. Merintih hati sendiri. Sehingga sekarang. Sentiasa.

25 comments:

vidadarisakura said...

berhati..
berhati..
di jalan raya.


sekian

Dato Paduka Masri said...

vida - nah telanggar la ni nanti.... pasal ko tegur begitu....

sharamli said...

awat ibu menangis..........

Dato Paduka Masri said...

sharamli - ada sesuatu yg buat ibu menangis...

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

erk. aku tak suka ckp psal hati.(tipu)
susah nk dapat kawan yang boleh jaga hati kita sptmana kita jg hati depa.

jaga la hati mak kau. syurga.

Dato Paduka Masri said...

hazerin - mmg aku sentiasa jaga hati mak aku.... no 1 di hati ok...

patungcendana said...

bangga dengan kau anakku...:-)

kay said...

biasa la tu..kita jaga hati org,tapi org yg tak jaga hati kita..

ko anak yg baik..tabik buat lu..

ifahruzzaman said...

bermulanya disitu....

BudAk hijAu said...

ayat!!pergh....

lu apesal makin jiwang nie...dh nk dekat 18karat dh jiwang ko..hahahah..

kueh bakar said...

nape mak ko nanges?

Dato Paduka Masri said...

ma.patung - thanks ma.... aku bangga juga kau seperti ibu ku...





kay - tak la baik mana bro.....




ifah - titik permulaan kehidupan aku......






yan - manada jiwang... emo sikit kot 2 3 menjak ni.... ada la sebab2 nye...







kuehbakar - cukup untuk itu... mengapa mak aku nanges akan di beritahu kemudian.....

.::c!kzUrA::. said...

erm..mmg susah tuk menjaga hati...

mrblind said...

erk..bab-bab hati ni gua fail..

~d!b@~ said...

hurmm lately ni banyak citer sedey je..

ngapenye?

cakap psl hati,
cuma kite je bole jaga hati kite sendiri..

huh? *nya* tu pon 1.. mane sapot?

hahaha

papepon just b strong k ;)

aishah_conteng_je said...

hati kamu ada apa?


sama~saya pun dah lama berhenti berkongsi hati. baik simpan sendiri

mEiZ AraNda said...

saya ada kalau nak tumpang bercerita...;)
saya sudi dengar...

kite kan kawan.......;p
hehehe

Dato Paduka Masri said...

cikzura - tu la... jaga hati sendiri pun belum tentu dapat...




mrblind - buta hati tu bro....




kakdiba - ni semua efek kot... hahahahahahaha... xpe 'nya' masih dalam learning process to knowing me.... he.... jiwang gila....




aishah - dalam hati ada berbagai.... hehehehehe...





meizaranda - ok.... hehehehehehehe...

miss juju said...

ehm sedey nyer....
kalau nak bahu tumpang menangis, boleh? sila kan. kalau nak telinga untuk mendengar pun boleh, kalau sudi...

A a D i I ? said...

apasal aku seriau semacam jer baca entry ko nih?

serius giler seh!


pssst..mengadu pada Tuhan =)

Dato Paduka Masri said...

missjuju - nak pinjam kan bahu ngan telinga??? boleh pos tak???



aadil - baiklah ustazah aadil.....

miss juju said...

boleh. alamat ader?

Dato Paduka Masri said...

miss juju - alamat email boleh...???? hahahahahahahahaha

miss juju said...

boleh.. tapi ko dapat separuh jer la..

Dato Paduka Masri said...

missjuju - separuh la pulak... hehehehehe