Makanan oh Makanan

Makanan. Sebut je aku terus terasa agak lapar. Aku tidak sekuat mana untuk makan, tapi jangan la di ajak makan sudah pasti aku makan walaupun pada ketika itu aku sudah kenyang, walaupun aku agak mengantuk pada ketika itu.

Makanan. Keperluan hidup kita. Tak makan maka tak la kamu bertenaga, berdaya dan sebagainya. Tapi ada makanan yang sesuai untuk kita dan ada jugamakanan yang kurang sesuai untuk kita. Ini boleh ditentukan oleh badan masing-masing. Ada yang tidak boleh memakan secara suka hati dan ada juga sebaliknya.

Segar di ingatan aku adalah sesi mencuba makanan-makanan pelik yang mana dari kecil ku aku tidak pernah lagi merasanya. Sebagai contoh otak-otak, tempoyak, masak lemak tempoyak, ambuyat dan berbagai lagi makanan yang pelik. Tambah lagi sayur-sayuran yang mana ada sesetengah sayuran itu jika di masak akan menjadi merah. Pelik dan pasti aku akan memuntahkan semula makanan itu. Ini adalah kerana aku bukan la pemakan sayuran tegar.

Belum lagi aku borak pasal buah-buahan yang pelik. Ni dah lama aku tinggalkan. Dulu masa aku suka ikut ayah aku memburu banyak sangat buah-buahan pelik aku rasa. Nama pun aku dah lupa. Tapi itu dulu. Sekarang aku dah malas nak masuk hutan. Macam-macam kena jaga. Biasa lah orang tua mesti banyak pantang.

Sambung berkenaan makanan. Lagi satu benda yang amat pelik bagi aku ialah makanan mahal. Korang mesti tahukan. Makanan yang mahal mesti sedap. Mesti lazat. Mesti mengenyangkan. Tapi tidak bagi makanan yang aku makan semalam. Nasi goreng kampung cincai dan mahal nama makanan tu. Rasa macam aku suruh adik aku masak nasi goreng je. Maksud aku adik aku yang kecil. Memang aku rasa jatuh habis bila melihat makanan macam itu. Apa di ingat tukang masak tu aku ni ayam. Nak makan nasi goreng macam tu.

Sigh..............

Secara rasminya aku boikot kedai tu mulai hari ini bersamaan dengan 31 mac 2009.

Sekian Terima kasih kerana baca habis.

P/s: aku bz tapi sempat up satu entri... Curi-curi...

17 comments:

mrblind said...

lu memang ada potensi jadi ayam..hahha

a.b geldofg said...

suruh je kazen goreng hehehehe

kay said...

kedai mana tu?aku nak boikot gak..

Y E R N ain said...

suru la si timur masak.

susa2 lg ba.

~d!b@~ said...

hahahhaa

maybe tukang masak tu kurang perasaan, jadi nasik tu xdmasak dgn penuh kasih sayang.. hasilnya begitulah :P

sampai kena boikot? waahhh dasat!

Monkey D Luffy said...

mana pic? ;)

A a D i I ? said...

cuba ko suruh vi yg masak nasik goreng utk ko. aku rs lg sedap kot. haha!

Dato Paduka Masri said...

mrblind - ayam.... mana leh... aku kan manusia.... hahahahahahahahahahahahaha



ab - kazen aku.... nak goreng telur pun mlompat.... hahahahhahahahahaha...



kay - kedai tu di rahsiakan buat sementara....




yern - sepa si timur??? bukan ko ka???




kakdiba - mmg kak... mesti kena boikot,.. 2 kali pegi 2 kali tu juga benda yg sama..... haih......





monkeydluffy - pic apa????



aadil - apa kaitan dia??? dia pandai masak meh......???? apa kata ko masak????? hahahahahahhahahahaha....

qishie said...

ko tak payah suruh vi masak weh.

konfem dia yang habiskan.

eh.

vi reti ke masak nasi goreng?

setahu aku dia reti masak ayam goreng kulit lebih je..hahaha

a.b geldofg said...

hahahaha

ko kena ajar lah dia pgang2 tlor dulu..sblm goreng


hahahahaha

vidadarisakura said...

apa kaitan nama aku dengan makanan dalam ini belog?



cuba terangkan.



indon!
tu kadai memang sengaja bagi ko makan makanan yg nda sedap!
sebab ko kan indon!


haha

Namaku Min said...

saya masih belum minta maaf..

zeela lalala said...

aku suke makanan. love that sincere is the love to food. betul tak? hoho.

Dato Paduka Masri said...

qishie - apa kaitan dia dengan nasi goreng kampung.... argh....



ab - ajar sape????



vida - pilak apa tau.... hahhahahahaha... jual rokok ja ko tau....




min - tidak mengapa.... yang lepas usah di kenang... jd kan pengajaran.... *jiwang tak ayat aku....kikikikiki...


zeela - mmg la.... makanan ni yang buat aku tak duduk diam.... nama je makanan aku memang dah tak senang duduk....

A a D i I ? said...

vidadarisakura: kadai?? adeiii.. nk pecah perut aku bace vi.. haha!


Dato: aku masak nt takut ko x lalu jek nk makan. segala jenis rumput rumpai sumer aku bubuh dalam. amcam?

Dato Paduka Masri said...

aadil - sah ko belum ada ciri2 seorang isteri..... jgn pasang niat nak kawin awal ok... selagi bukan mari memasak masakan kg ko belum khatam...

A a D i I ? said...

cissss!!!