Hujan Mengerti Perasaan Ku

Hujan pagi ini. Aku bangun lewat sebab memang sedap kalau tidur ketika hujan. Akibatnya bukan la banjir akan tetapi lambat pergi kerja. Hujan pagi ini seakan mengerti kesedihan dan kerinduan ku kepada keluarga ku. Entah mengapa aku sangat rindu pada mereka.

Semalam aku keluar dengan 'nya' dan kami menikmati hidangan makan malam yang ala kadar bersama-sama. Romantikan??? Ketika menikmati hidangan itu aku pun menanyakan satu soalan serius kepada 'nya' "kalau awak makan kat umah makan di meja bulat ataupun makan duduk bersila dalam bulatan ataupun makan asing-asing?" 'nya' menjawab soalan ku "Orang makan skali ngan keluarga la. Makan atas meja bulat. Semua ada. Kenapa?" jawab 'nya' dengan diikuti satu soalan yang aku rasa tiba-tiba menjadi rumit untuk ku menjawab. "Hm... Bestkan makan macam tu. Orang dah lama tak rasa macam tu. Dah bebelas tahun. Ada pun orang makan ngan keluarga angkat orang. Orang jeles bila tengok keadaan keluarga sebahagia itu. Kenapa tidak keluarga orang macam tu. Hanya beberapa ketika saja orang boleh merasa macam tu. Duduk semeja dengan ayah, ibu, dan adik-beradik."

Hati aku sebak mengingati benda ni. Kenapa dan kenapa. Hujan turun dengan lebat dan terus lebat. Adakah orang yang senasib dengan aku. Dan hatiku menjawab dengan yakin "mesti ada bro".

Hujan turun dengan lebat. Hujan mengerti perasaan ini.


Update untuk menambahkan kesan sila dengar lagu Hujan dari Allahyarham Sudirman.

44 comments:

mEiZ AraNda said...

ti kiter makan sama2 satu meja ok..;P

Dato Paduka Masri said...

xpe..... hehehehehehe... tp klu ko banje ok je....

This is Mine said...

adess...

bab2 ayat syahdu gini yang aku x leh baca nie...

sebak dowh~

jom ar ikot aku balik lipis...

kau dengannya, ak ngan nad...

*ad sape2 lagi nk ikot x?? yan?? razor?? lis??

Dato Paduka Masri said...

farah - bile??? ade doyan tak???

This is Mine said...

bile2 free ar....

doyan??

ad kot...

nnti aku tanye abah...

weee~

vidadarisakura said...

er...aku makan guna meja panjang...
nda bulat pun..

macamana la tu??
adakah kita senasib?



hee

~d!b@~ said...

ok.. dis one syahdu sket huhu~

ermm meh la dtg umah akak

ngan c alaa akak tau bukan leh tinggal pon kan nya tuh!

haha!

Dato Paduka Masri said...

farah - ok... nti kita usahakan....


vida - kita tidak senasib ok.....

Dato Paduka Masri said...

kakdiba - thanks for invitation... tapi segan kak... hehehehehehehe....

This is Mine said...

beklah!!

just bitau kalau nk g...

leh ak inform umi ngan abah awal2...

*wallaweh~ ak yg smangat!! sbb ak pon dh lama x balik umah~...

tqa said...

hujan yg turun.. bagaikan mutiara..~~

kat sbh bnyk mutiara. jom g sbh! bole duk meja bulat (eh.. bujur) kat umh daku~
lalala~

*wink2

sharamli said...

ujan yg turun...

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

weh kau ni.

aku pun tak mkn semeja ngn mak bapak asal aku sejak 23 tahun yg lepas.

skrg aku 24 tahun. lagi lma dr angkau lah, kan?

syahdu la kau ni.

patungcendana said...

makan semeja?...erk...apa tu?

I'll do my crying in the rain...huhuhu....

tabah anakku...:-)

ps...kau lagi handsome dari bob marley...

Monkey D Luffy said...

kesian ko ek...

kay said...

aduh..ni yg sebak ni..sabar jela bro..

Dato Paduka Masri said...

farah - ok hehehehehehehe....


tqa - aku asal pulau mutiara laut china selatan... ko tau???



sharamli - sediakan payung...


patung - thanks a lot ma... hehehehehehehehe....



monkeydluffy - kesian ke... ada lagi yg kesian beb...



kay - hm.... memang mcm ni gak... kena sabar byk2.... macam tu jg jd nya....

IT'S Me N.a.N.a said...

syahdu nya kata2..huuuuu~

mesty lah ada.ada yang lebih teruk dari yg kamu rasa sekarang nie..Jangan mengalah utk perjuangkan hidup kita sendiri..

niena kierana said...

apa cerita ni geng?? wahahah :P

Dato Paduka Masri said...

nana - syahdu.... mmg syahdu tambah mendung sepanjang hari tambah lagi hujan....




nina - nada cerita... sekadar perkongsian cerita...

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

kau ni tak rock la
tak balas pun komen aku yg diatas.
huh!

Dato Paduka Masri said...

hazerin - sori... jgn ar mrh PMS ke??? lalalalalalalalalala... aku keciciran... ok... its mean ko anak angkat ke????

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

eh eh. salah la..mak ayah aku divorce ms aku stahun. huhu

tak marah, ingatkan jek.
ngeh ngeh

a.b geldofg said...

"aku akan cuba mgerti prasaan mu syg..." (hujan)

Y E R N ain said...

sy pn mkn d meja panjang. x bulat. haha.

'nya' ko tu bkn org 'kita' pula.

x dpt la sy mkn free ni.
adeh.

Y E R N ain said...

xpa. sambut menantu nnt invite sy mkn free. miahahhaha

sutera putih said...

sob3x,,,
bukan nangis ni,,,
flu,,,
;p

A a D i I ? said...

eyy, rilek bro..
ramai lg yg bernasib lg x best dr ko.

errrr..x pun, ko mau tompang family aku? kitorg oke jek. cuma 1 syarat arr..tahan kena sakat. kalo spesis hati tisu, maap laa.. mau sakit ati berbakul2 ko karang.

lalala~

Dato Paduka Masri said...

hazerin - ok.... cerita yang sama ngan aku...



ab - apa ni.... lagu ke???



yernain - nah... lain pla pertanyaan ko ni.... org-org bah 'nya' aku tu.... hahahahahahahaha.... biarla rahsia.....



sutera - ok... xpe... xperlu untuk memaksa diri untuk menangis....



aadil - ala... aku hati kaca... xtebal plak kaca aku tu.... t pecah plak.... hahahahahahahahahahaha

jude said...

ramai la camtu.. termasuk sy yg dari kecil dah terpisah ngn mak bapak.. skang baru nak reunion balik.. takpe la dik. semua tu ada hikmah disebaliknya.

Dato Paduka Masri said...

kakjude - thanks kak.... mmg mcm tu... pasal tu sy nak buat macam tu selagi masih mampu ni...

patungcendana said...

mentari masih bersembunyi kah anakku?...langit tidak selalu cerah kan...:-)

aloy_paradoks said...

mmg ada bro.. dan ada jugak yang bukan setakat tak dapat makan semeja..malah tak dapat merasa masakan mak langsung..walaupun mak masih ada.

Dato Paduka Masri said...

patung - betul tu ma... tp hari ni mentari sangat tersenyum.... hehehehehehehehe...




aloy - bro.... aku dah lama kot xrasa mak aku masak... ni yg rs mcm nak blik je ni......

Liliyuli said...

jgn ar syahdu gini..bawa bertenang ye..
sob..sob..mau tisu...saya sedih.

Dato Paduka Masri said...

liliyuli - tisu.... xde... bahu pun xde.... hehehehehehehehehe....

Liliyuli said...

dah la xde tisu..
dekut bahu lak tu...ish!
=P

Dato Paduka Masri said...

liliyuli - sori... bahu ni dah ade yg punye... so ko nak sewa pun xleh... hahahahahahahahahaha...

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

ape pasat tnya aku pnya bday?

tahun 1985
bulan 4
hari ke 19.

kau nk bg prezen ke?

Dato Paduka Masri said...

hazerin - sebab aku nengok ko pye zodiac aries... saje je... jangan harap aku nak bagi hadiah kat ko ok... hahahahahahahahahahhaha....

:p

A a D i I ? said...

hati kaca?

hati bukan kristal (tajuk drama)

lalala~

errr..ape kaitan?

Dato Paduka Masri said...

aadil - kaitan nya hati.....

LifeSaver said...

ada!org itu adalah aku!

Dato Paduka Masri said...

lifesaver - aku fhm... keadaan kita hampir sama....