Wanita Itu

Sedang aku berlalu....
Terpandang seorang wanita sedang menyapu.....
Aku perhatikan sapuannya....
Aku perhatikan riak wajahnya....
Di matanya tercoret sesuatu....
Sesuatu yang ingin di luahkan....

Di matanya ada sesuatu...
Sesuatu yang pernah aku saksikan...
Sesuatu yang selalu aku lihat....
Sesuatu yang amat aku kenali....

Mata itu hampir serupa....
Mata itu menyaksikan kehidupan yang perit...
Mata itu yang sentiasa mengalirkan air di celahnya...

Mata itu sangat serupa dengan mata ibu...
Mata Ibu melihat aku membesar....
Mata Ibu menanggung kesedihan itu...

Ibu aku rindukan mu...
Nantikan anak mu pulang....
Menjaga mu....
Selamanya.....
Membayar semula semua payah mu....
Melunaskan tugas ku kepada mu....

Aku terus belalu...
Dengan kerinduaan pada ibu....

Sigh......

16 March 2009, 2030,
Dato Paduka Masri

20 comments:

a.b geldofg said...

jgn tgguhkan rindu

Dato Paduka Masri said...

ab - ye... aku akan kembali.....

patungcendana said...

kau rindukan ibu kau ya...aku boleh rasa kesedihan kau...dan aku boleh rasa sendu hati ibu kau jika dia membacanya...buat aku menangis...kau memang anak yang baik...aku bangga berkenalan dengan kau...:-)

nanti aku balas puisi ni...:-)

Dato Paduka Masri said...

patung - ya ma... i miss her so much... thanks ma.... hehehehehehehe... u also the best mom k....

kay said...

bagusnya ko ni..ko buat aku rindu pada mak aku juga..hujung minggu ni aku balik kg lagi..

apapun,puisi yg menyenytap jiwa..

patungcendana said...

ya...aku cuba buat yang terbaik...:-)

fezaL Mohd said...

rindu serindunya lagu spoon haks.

niena kierana said...

man!!! ngis aku baca... aku pun rindu mama ku.. huhuhu.. lama lagi baru balik.. insyallah raya.. adeh.. stop la air mata... :'(

Monkey D Luffy said...

sapakah wanita itu.. jeng3

Y E R N ain said...

mau rindu ka nda?
mau rindu ka nda?

huahua.

raya nnt bru blk. aiyooo!

~d!b@~ said...

rindu sama ibu rupanyaaa..

saba la ye.. :)

zeela lalala said...

ewah! puisi yg puitis. bape malam ko siap puisi ni? hihi.

qishie said...

dato'..

kalau jumpa mama saya di mesia..tolong kim slm oke?

xfyfax said...

aku pon bkl bepisah dgn umi aku wehh
wuwuw
rindu, rindu, rindu !

@t00neY r00neY® said...

kasih ibu tiada tandingan

sutera putih said...

hehehehe,,,
nasib baik skang ana kat kg,,,
bersama keluarga tercinta,,,
klu tak dah nangis dah ni,,,
ingat mak,,
huhuhu,,,

Dato Paduka Masri said...

kay - ye ke... sori... ko balik t kim slm kat mak ko eyh...

patung - ok ma... hehehehe...

fezal - hehehehehe... sesuai ngan ko lagu tu...

nina - bah sabar dang... aku kan balik ni... hehehehehehe...

monkey - wanita itu my luvly mom...

yern - na... sabar2 ja la ko yern... hahahahahahahahaha...

kakdiba - saba la ni kak... rasa nak balik dah ni...

qishie - ok... bagi alamat nanti aku sampai kan...

xfyfax - ko rasa la mcm mn org yg merantau rasa... hikhikhik...

tooney - haah... kasih ibu yg berkekalan...

suteraputih - nasib baik ko kat kg... hehehehehehehe.... ko rsa la nti bila ko dah blik ke tempat ko...

Dato Paduka Masri said...

zeela lalala - aku buat sekejap je... xyah tgu mlm2.... idea dtg mengejut terus buat....

niena kierana said...

weh bila ko balik.. menci ni.. aku pun mo balik ooooo..windu ma UK.. wahahaha

Dato Paduka Masri said...

nina - bulan 5 kali...