Musik Yang Aku Suka

Kalau bercerita pasal musik memang semua orang suka musik. Dari musik yang memainkan genre keagamaan sehingga musik yang memainkan genre yang kita tidak tahu.

Tapi bagi aku ada musik yang aku suka. Musik yang yang ada maksud. Musik yang beerti. Musik yang boleh aku dengar. Tidak kira samada musik tanah air atau musik tanah air orang lain.

Musik bagi aku adalah satu cara untuk menyampaikan mesej kepada orang ramai. Tetapi sejak akhir-akhir ini pelbagai musik yang mengarut apatah. Siap ada tiru-tiru gaya musik orang lain la. Sebiji pula tu macam musik orang lain. Entah apa yang difikirkan si pembuat. Nak jadi pujaan ramai sebab boleh cipta musik sendiri atau lebih nyata lagi boleh jadi 'indie'.

Musik juga adalah seni. Kenapa seni? Sebab cara si pencipta menyampaikan mesej yang ada dalam musik mereka. Fakta ini tidak termasuk bagi orang yang hanya meniru atau mengikut-ikut musik orang lain. Juga tidak termasuk untuk orang yang gila untuk menjadikan diri mereka pujaan yang mana mereka ini menghilangkan kesenian yang ada dalam musik. Belajar tinggi-tinggi. Tapi cipta lagu macam apatah.

Ni belum lagi cerita pasal kualiti. Lagi rosak.

Malas nak membebel panjang-panjang. Sekian sahaja kutukan saya untuk kali ini. Semoga anda terasa. Musik Yang Aku Suka.

8 comments:

~0~ said...

btol tue bro...buat lagu biarlah berseni bukan hentam je...

Pekerja Kontrak said...

~0~ tu la hal... ikut sedap die dengar sorang je... yang kite ni die tak pikir. ni la budak2 zaman sekarang ni... nak cipta lagu sendiri.. tapi ikut2 lagu luar...

Liliyuli said...

abes tu musik yang lu paling suka amende?

Pekerja Kontrak said...

liliyuli - musik yang aku suka adalah musik yg berpengetahuan... ketuhanan.... dll... bukan musik yg kosong yg tahu tiru2 org...

Yern Ain said...

om, ko dgr bunyi tayar lori ja ba

laki cikgu kimia said...

ntah gua lyn alizee je kwang3

Pekerja Kontrak said...

yern - dari dengar bunyi misin rumput...


laki cikgukimia - layan alizee tu.... hahahahahhaa...

patungcendana said...

music adalah therapy untuk jiwa aku...hehe...

sudah sedia untuk berangkat?

semoga kita akan berjumpa satu hari nanti anakku...tiba2 rasa nak nangis...:-(